Mitől függ a föld ára?
Mi az elővásárlási jog, és kit illet?
Az elővásárlási jog azt jelenti, hogy ha valamelyik tulajdonos saját tulajdoni hányadát harmadik személynek el akarja adni, a kapott vételi ajánlatot (aláírt adásvételi szerződést) köteles közölni minden elővásárlásra jogosulttal, akik közül bárki élhet elővásárlási jogával, ha elfogadja a vételi ajánlatban (szerződésben) foglaltakat. Az elővásárlási jog törvényen alapul, vagyis az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzés nélkül is mindenkivel szemben hatályos.
Amennyiben az elővásárlásra jogosult a szerződésben foglaltakat elfogadja, s a közzététel 60 napja alatt ilyen értelmű nyilatkozatot tesz személyesen a területileg illetékes jegyzőnél, és a mezőgazdasági igazgatási szervként működő megyei földhivatal az elfogadó jognyilatkozatot tevővel hagyja jóvá a szerződést, úgy az elővásárlási jogosult a szerződés szerinti vevő helyébe lép és teljesítenie kell az adásvételi szerződésben az ajánlattevő által vállaltakat. Termőföld eladás esetén– az alábbi sorrendben elővásárlási jog illeti meg:
1. Magyar Államot;
2. 3 éve tulajdonostárs (csak közös tulajdon esetén);
3. legalább 3 éve földhasználó;
4. helyben lakó szomszéd, de szomszédos településen lévő föld esetében csak a szomszédos településhatáron fekvő földrészletek vonatkozásában;
5. állattartó, eredetmegjelöléses terméket előállító és ökológiai gazdálkodó, kertészeti tevékenységet végző, vetőmag-előállító;
6. helyben lakó;
7. 20 km-es körzetben 3 éve üzemközpontot működtető földműves.
Mi alapján határozható meg a haszonbérleti díj összege?
Hogy mekkora a haszonbérleti díj, az sok mindentől függ. Többek között a földterület méretétől, tömbszerűségétől, termőképességétől, a terület természetbeni állapotától, fekvésétől, az igényelhető támogatásoktól. Befolyással van egy terület bérleti díjára az is, hogy az adott körzetben van e, illetve hány potenciális, meghatározó haszonbérlő van. Alapvetően a következő négyféle mód egyike szolgálhat a bérleti díj meghatározásának alapjául:
-
Első generációs módszer: a legrégebbi, ma már elavultnak számító módszer szerint a bérleti díjat földterület aranykorona értéke után meghatározott terménymennyiségben számolják. Például: egy aranykorona után 35 kilogramm búza.
-
Második generációs módszer: 2004-ben meghonosodott módszer, mely szerint a haszonbérleti díjat a támogatások alapján határozták meg. Díjként kiszabható például a területalapú támogatás egy bizonyos százaléka. Ezen érték a bérbeadó és a bérlő egyezségén múlik.
-
Harmadik generációs módszer: jelenleg ez a legelterjedtebb módszer, a bérleti díjat konkrét összegben, vagy hektárra vonatkozó egységárban határozzák meg, mely összeg évente meghatározott mértékben növekedhet. A haszonbérleti díj folyósítása is fix, előre meghatározott időpont(ok)ban történik, de mindenképp a tárgyév december 31-ig!
-
Negyedik generációs módszer: ez a legmodernebb módszer, lényegében a konstrukció megegyezik a harmadik generációs módszerével, annyi különbséggel, hogy az összeg meghatározása nem forintban, hanem euróban történik.
Hogyan zajlik a földeladás a Magyar Termőföld Kft. segítségével?
A földeladás során megkeressük az Ön földjére a legalkalmasabb vevőt, ezt követően szakértő ügyvédünkön keresztül megírásra kerül az adásvételi szerződés, majd az aláírást követően elindulhat a minimum 4 hónapot igénybe vevő adásvételi folyamat. A szerződést 8 napon belül meg kell küldeni a mezőgazdasági igazgatási szerv részére jóváhagyás végett. A mezőgazdasági igazgatási szervként működő megyei földhivatali osztály előzetes vizsgálatát követően, a szerződés az elővásárlásra jogosultak értesítése céljából megküldésre kerül a területileg illetékes önkormányzat jegyzője részére, aki közzéteszi a kormányzati portálon (magyarország.hu/hirdetmények), illetve lehetőségként az önkormányzat hirdetőtábláján. A kifüggesztés lejárta után, – melynek időtartama 60 nap – a jegyző iratjegyzéket készít, s azt megküldi a mezőgazdasági igazgatási szervnek. Az iratjegyzék tartalmazza az esetleges elfogadó jognyilatkozatot tevőket is. Ezt követően kerül a szerződés, a földbizottság hatáskörében eljáró, Nemzeti Agrárgazdasági Kamara területi szerve elé, amely, mind a vevő, mind a rájelentkező vonatkozásában vizsgálja a szerződés támogathatóságát. A folyamat befejező mozzanataként a mezőgazdasági igazgatási szerv, vagy a szerződés szerinti vevővel, vagy az elfogadó nyilatkozatot tevő elővásárlási jogosulttal hagyja jóvá a szerződést. A vételár megfizetése a jóváhagyó határozat kézbesítését követően történik meg, készpénzben vagy átutalással.
Termőföld, mint alapvető termelési eszköz Magyarországon
Miért érdemes termőföldet venni?
- Értéknövekedés és stabilitás: A termőföld ára az elmúlt években folyamatosan emelkedett, és a gazdasági előrejelzések szerint ez a trend tovább folytatódik. Magyarországon a mezőgazdasági földterületek ára még mindig alacsonyabb a nyugat-európai szinteknél, de ez a különbség egyre inkább csökken, így a termőföld hosszú távon jelentős értéknövekedést mutathat. A befektetők számára ez ideális lehetőség, hiszen egy stabil, folyamatosan növekvő értékű eszközt birtokolhatnak.
- Befektetés kockázata: A termőföld befektetés egyik legnagyobb előnye a biztonság. A föld értéke a gazdasági ingadozásokkal szemben stabilabb, mint sok más befektetési eszközé, például a részvényeké vagy kötvényeké. Emellett Magyarországon a termőföld vásárlása szigorú jogszabályi keretek között történik, amely tovább növeli a befektetők biztonságérzetét.
- Jövedelemtermelés a hasznosítás révén: A termőföld nemcsak értéknövekedést, hanem folyamatos jövedelmet is biztosíthat. A földet mezőgazdasági vállalkozások (cégek, magánszemélyek) bérleti szerződéssel hasznosíthatják, amely rendszeres bevételt eredményezhet a föld tulajdonosa számára.
- Agrártámogatások és EU-s források: Az Európai Unió támogatási rendszerei, különösen a mezőgazdasági támogatások, jelentős mértékben hozzájárulnak a hazai termőföldek értékének növekedéséhez. Ezek a források tovább növelhetik a termőföld hosszú távú jövedelmezőségét, mivel a gazdálkodók számára elérhetővé válnak olyan fejlesztési és támogatási lehetőségek, amelyek segítik a föld eredményes hasznosítását.
Hogyan vásárolhat termőföldet?
Magyarországon a termőföldvásárlás szigorú szabályozás alatt áll, amelynek célja, hogy megvédje a földművesek érdekeit és biztosítsa a termőföld mezőgazdasági célú hasznosítását. A Földforgalmi törvény rendelkezései értelmében, regisztrált földművesek vásárolhatnak termőföldet, de bizonyos feltételek mellett uniós állampolgárok is jogosultak erre. Amennyiben Ön termőföldet szeretne vásárolni, fontos tisztában lenni a következő lépésekkel:
- Földvásárlási maximum: A földművesek esetében a földvásárlási maximum 300 hektár, míg a nem földművesek számára 1 hektár. Amennyiben Ön nem földműves, de szeretne nagyobb területet vásárolni, érdemes a földművesi státusz megszerzésén gondolkodni. A földművesi státusz kétféle módon érhető el: egyrészt mezőgazdasági végzettséggel, másrészt mezőgazdaságból származó bevétel felmutatásával.
- Elővásárlási jogok: A földvásárlás során figyelembe kell venni az elővásárlási jogokat, amelyek meghatározott sorrendben biztosítanak előnyt az államnak, a helyi földműveseknek, illetve más földtulajdonosoknak. Az elővásárlási joggal rendelkezők az adásvételi szerződés közzététele útján értesülhetnek, ill. ez idő alatt élhetnek ezen jogukkal.
- Hatósági jóváhagyás: Egy termőföld adásvételi folyamata, az aláírás után kezdődik el: az eljáró ügyvéd elküldi a mezőgazdasági igazgatási szervnek (megyei földhivatal) jóváhagyás céljából. A hatóság először formai, alaki vizsgálatot végez, majd megküldi a föld fekvése szerinti, helyileg illetékes önkormányzat jegyzője részére. A jegyző a szerződést 30 napra közzé teszi a kormányzati internetes portálon, ill. lehetőségként a helyi hirdetőtáblán. A 30 nap letelte után, a szerződés a földbizottság elé kerül. A földbizottság feladatait, a Nemzeti Agrárkamara helyi tagjai látják el, akik vizsgálják, hogy a szerződés megfelel-e a helyi agrárpolitikai céloknak. A kamarai támogatás esetén, a mezőgazdasági igazgatási szerv jóváhagyja a szerződést, amellyel lezárul a 2-2,5 hónapos folyamat.
- Milyen hozamokra számíthat? A termőföld befektetési megtérülése több tényezőtől függ, többek között a föld minőségétől, a terület elhelyezkedésétől és a haszonbérleti díj mértékétől. Magyarországon az elmúlt években, a 2023. évi megtorpanást kivéve, a földárak évente 3-5%-os növekedést mutattak, miközben a haszonbérleti díjak is emelkedtek. Ezért egy jól kiválasztott földterület mind értéknövekedés, mind jövedelemtermelés szempontjából kiváló befektetés lehet.
Ha Ön is termőföldet szeretne vásárolni, vagy kérdései vannak a vétellel és a hasznosítással kapcsolatban, keressen minket bizalommal! Szakértő csapatunk segít Önnek eligazodni a földvásárlás jogi és gyakorlati lépéseiben, valamint biztosítja, hogy a legjobb döntést hozza meg.
📞 Lépjen kapcsolatba velünk és fedezze fel, hogyan tehet szert biztos jövedelemre a Magyar Termőföld Kft. segítségével!
Ki vásárolhat termőföldet Magyarországon?
Termőföld vásárlási jogosultság Magyarországon
A magyarországi termőföld vásárlása alapvetően két csoport számára elérhető: a magyar állampolgárok és – bizonyos feltételekkel- az uniós tagállamok állampolgárai is jogosultak földet vásárolni. Azonban, hogy valaki valóban megvásárolhassa a kiszemelt területet, számos feltételnek kell megfelelnie.
- Belföldi magánszemélyek. Magyarországon a termőföld tulajdonjogát belföldi természetes személy szerezheti meg, amennyiben a vásárló földművesi státusszal rendelkezik. A földművesek számára biztosított szabályozás célja, hogy a mezőgazdasági területek elsősorban a gazdálkodást végzők birtokába kerüljenek.
- Tagállami állampolgárok. Az Európai Unió tagállamainak polgárai is vásárolhatnak termőföldet Magyarországon, amennyiben minimum 3 éve tartózkodási engedéllyel rendelkeznek Magyarországon, és regisztrált földművesek.
- Nem földműves belföldi állampolgárok. Abban az esetben, ha a vásárló nem földműves, Magyarországon legfeljebb 1 hektár földterület tulajdonjogát szerezheti meg.
Milyen feltételeknek kell megfelelni a termőföld vásárlásához?
A termőföldvásárlás során a jogi szabályozás célja, hogy a mezőgazdasági célú földhasználat és a gazdálkodói közösség érdekei érvényesüljenek. Ezért a vásárlók számára különféle nyilatkozatok és feltételek teljesítése szükséges.
- Földművesi regisztráció. A földművesi státusz elengedhetetlen a nagyobb földterületek vásárlásához. A természetes személynek, földművesként való nyilvántartásba vételét a kormányhivatal földhivatali egységénél kell kezdeményezni, s a földművesi jogosultság megszerzéséhez be kell bizonyítani, hogy rendelkezik mezőgazdasági tevékenységgel kapcsolatos szakértelemmel vagy ebből a tevékenységből az elmúlt öt évből, legalább három évben bevétele származott.
- Kötelező nyilatkozatok az adásvételi szerződésben A termőföld adásvételi szerződés megkötésekor a vevőnek számos nyilatkozatot kell tennie, amelyek biztosítják, hogy a vásárlás megfelel a jogszabályoknak:
o A vevő vállalja, hogy a földet saját maga használja, a használatot másnak nem engedi át, és a tulajdonszerzéstől számított öt évig más célra nem hasznosítja.
o Nyilatkoznia kell arról, hogy nem áll fenn vele szemben földhasználati díjtartozás.
o A szerződésnek tartalmaznia kell a vevő nyilatkozatát, miszerint az elmúlt öt évben nem vett részt olyan ügyletben, amely a földszerzési szabályok megkerülésére irányult.
Az elővásárlási jog szerepe
A termőföld vásárlása során az elővásárlási jogok is fontos szerepet játszanak. A Földforgalmi törvény meghatározott sorrendben biztosít elővásárlási jogot különböző személyek számára. Elővásárlási joggal rendelkezők sorrendje:
- állam
- földet használó olyan földművest,
– aki helyben lakó szomszédnak minősül;
– aki helyben lakónak minősül;
– akinek az életvitelszerű lakáshasználata helye vagy a mezőgazdasági üzemközpontja legalább 3 éve olyan településen van, amelynek közigazgatási határa az adás-vétel tárgyát képező föld fekvése szerinti település közigazgatási határától közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton legfeljebb 20 km távolságra van;
- olyan földművest, aki helyben lakó szomszédnak minősül;
- az olyan földművest, aki helyben lakónak minősül;
- az olyan földművest, akinek az életvitelszerű lakáshasználata helye vagy a mezőgazdasági üzemközpontja legalább 3 éve olyan településen van, amelynek közigazgatási határa az adás-vétel tárgyát képező föld fekvése szerinti település közigazgatási határától közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton legfeljebb 20 km távolságra van!
Ezek az elővásárlási jogok teszik lehetővé, hogy a föld lehetőség szerint a helyi földművesek kezében maradjon, a spekulációs földszerzőkkel szemben.
A vásárlási folyamat lépései
- Adásvételi szerződés megkötése. A termőföld adásvételére vonatkozó szerződést ügyvéd által ellenjegyzett okiratba kell foglalni, és azt, egy speciális „biztonsági kellékekkel ellátott okmányon” kell elkészíteni. Az ügyvéd gondoskodik arról, hogy a szerződés tartalmazza a kötelező nyilatkozatokat és megfeleljen a jogszabályi előírásoknak.
- Mezőgazdasági igazgatási szervi jóváhagyás. Az aláírt, ügyvéd által ellenjegyzett szerződést 8 napon belül kell a mezőgazdasági igazgatási szerv (megyei földhivatal) elé vinni. A hatósági jóváhagyás első lépéseként formai, alaki vizsgálat történik, s amennyiben közzétételre alkalmasnak ítéltetett a szerződés, megküldésre kerül a föld fekvése szerinti önkormányzat jegyzőjének kifüggesztés céljából.
- A Kifüggesztés és elővásárlási jogok érvényesítése. Az adásvételi szerződést a területileg illetékes jegyző 30 napra közzéteszi, a kormányzati internetes portálon, ill. lehetőségként a helyi hirdetőtáblán. Ez idő alatt az elővásárlásra jogosultak jelezhetik vásárlási szándékukat. A közzététel leteltével a jegyző iratjegyzéket készít, amelyben rögzíti azt, hogy vagy nem élt senki elővásárlási joggal, vagy leírja az elfogadó jognyilatkozatot tevőket. A szerződés ezt követően kerül a földbizottság elé.
- Földbizottsági jóváhagyás. A helyi földbizottság megvizsgálja, hogy a szerződésben rögzített földvásárlás megfelel-e, a birtok- és agrárpolitikai céloknak, ill. a helyi gazdálkodók érdekeinek és a generációváltás támogatásának. A vizsgálatot elvégzi, mind a szerződés szerinti vevő, mind az esetleges rájelentkező esetében. Amennyiben a szerződés megfelel ezeknek az előírásoknak, a földbizottság támogatja az adásvétel létrejöttét akár a vevővel, akár a rájelentkezővel, vagy adott esetben egyikkel sem.
- Hatósági jóváhagyás. A földbizottsági döntés figyelembevételével, a hatóság határozatban dönt az adásvételi szerződés jóváhagyásáról.
- Tulajdonjog bejegyzése. A végső lépés, a vevő tulajdonjogának bejegyzése a földhivatalban. Ez akkor lehetséges, ha minden jogi és adminisztratív akadály elhárult, és az adásvételi szerződés jóváhagyást kapott.
Szeretné megvásárolni a jövő biztos befektetését jelentő hazai termőföldet? Forduljon hozzánk bizalommal, hogy szakértői tanácsokkal és teljes körű ügyintézéssel segíthessünk a vásárlási folyamat minden lépésében!
Hogyan alakultak a földárak Magyarországon az elmúlt években?
A földárak növekedésének okai
- Növekvő kereslet a termőföld iránt: A magyar termőföld iránti kereslet az elmúlt évtizedben jelentős növekedést mutatott. Ennek egyik fő oka, hogy a mezőgazdasági tevékenység és a földtulajdon biztonságos befektetési formaként vált népszerűvé. A földműveléshez kapcsolódó uniós támogatások, valamint a mezőgazdasági szektor folyamatos fejlődése és modernizációja tovább növelte a föld iránti keresletet. Mind belföldi, mind külföldi befektetők felismerik a termőföldben rejlő hosszú távú értéknövelési lehetőségeket.
- Kedvező gazdasági környezet: A kormányzati agrárpolitika támogató intézkedései nagyban hozzájárultak a földárak emelkedéséhez. Az EU-s agrártámogatások és különböző fejlesztési források elérhetősége arra ösztönözte a gazdákat és befektetőket, hogy több földet vásároljanak, hiszen a támogatási rendszerek hozzájárulnak a föld hatékonyabb hasznosításához és jövedelemtermelő képességéhez.
- Termőföld-kínálat korlátozottsága: A földek kínálata korlátozott, mivel a termőföld mennyisége nem növelhető, ami tovább fokozza a versenyt a rendelkezésre álló területekért. Ez a szűkös kínálat a földek árának növekedését eredményezi, különösen a mezőgazdaságilag jól hasznosítható, termékeny területek esetében. Azok a földek, amelyek jó termőképességgel és infrastrukturális előnyökkel rendelkeznek, különösen magas áron kelnek el.
Regionális különbségek a földárakban
Magyarország különböző régiói között jelentős különbségek mutatkoznak a földárak alakulásában. Az ország nyugati részén, különösen Győr-Moson-Sopron és Vas megyében, a legmagasabb a termőföldek ára. Ez részben a régió gazdasági fejlettségének és a mezőgazdasági termelés hatékonyságának köszönhető. Emellett a határ menti fekvés is előnyt jelent a nyugat-európai piacok közelsége miatt.
A keleti régiókban, például Szabolcs-Szatmár-Bereg vagy Békés megyében, a földárak valamivel alacsonyabbak, de ezekben a térségekben is folyamatos növekedés figyelhető meg. Itt elsősorban az agrártámogatások és a mezőgazdasági fejlesztések ösztönzik a földpiaci aktivitást.
A termőföld áralakulása: Statisztikai áttekintés
A statisztikai adatok szerint az elmúlt öt évben a magyar termőföldek ára átlagosan évi 3-5%-os növekedést mutatott, de bizonyos területeken ennél is nagyobb mértékű áremelkedés volt tapasztalható. A legnagyobb áremelkedés a szántóföldek és a gyümölcsösök esetében volt megfigyelhető, amelyek a legnagyobb hasznot termelik a mezőgazdasági termelők számára.
A KSH adatai szerint például 2020-ban egy hektár szántóföld átlagára országos szinten 1,6 millió forint volt, míg 2023-ra ez az összeg már meghaladta a 2 millió forintot hektáronként. A gyümölcsösök ára ennél is magasabb, átlagosan 3 millió forint feletti hektárárakkal.
Milyen tényezők befolyásolják a földárak alakulását?
- Piaci kereslet és kínálat: A földpiac alapvető szabálya, hogy a kereslet és kínálat határozza meg az árakat. Ahogy a termőföld kínálata korlátozott, a kereslet folyamatos növekedése egyre magasabb árakat eredményez. Azok a földterületek, amelyek jó termelési lehetőségeket biztosítanak, különösen nagy keresletnek örvendenek.
- Infrastruktúra és elhelyezkedés: A földek elhelyezkedése és az infrastruktúra kiépítettsége jelentős mértékben befolyásolja az árakat. Az autópályák, vasútvonalak, valamint a mezőgazdasági szállítmányozáshoz szükséges logisztikai központok közelsége mind növelik a földterületek értékét.
- Földminőség és termőképesség: A földek termőképessége szintén kulcsfontosságú tényező a piaci árak szempontjából. A jobb minőségű, magas hozamot biztosító területek, különösen a szántóföldek, jóval magasabb áron kerülnek értékesítésre, mint az alacsonyabb termőképességű területek.
Jövőbeli kilátások a földárak terén
A földárak alakulása a jövőben is folytatni fogja a növekedést, bár a szakértők szerint a piaci dinamika régiónként eltérő lehet. A mezőgazdasági támogatások fennmaradása, a gazdálkodási módszerek modernizálása, valamint a földhasználati jogok tisztázása mind befolyásolhatják a termőföldek jövőbeni értékét.
A digitalizáció és az agrártechnológiai fejlesztések szintén jelentős hatással lesznek a földpiacra. Az intelligens mezőgazdasági rendszerek és az innovatív termelési technológiák fokozatos bevezetése tovább növelheti a földterületek jövedelemtermelő képességét, ezáltal az árak emelkedését is előrevetíti.
Tájékozódni szeretne a földvásárlási lehetőségekről, vagy kérdései vannak a termőföldpiaci trendekkel kapcsolatban? Forduljon hozzánk bizalommal és szakértőink segítenek a legjobb döntést meghozni a földvásárlás során!
📞 Vegye fel velünk a kapcsolatot és tudja meg, hogyan profitálhat a folyamatosan növekvő magyar földpiacon!
Milyen feltételek mellett vásárolhat termőföldet Magyarországon?
A földvásárlás jogi keretei
A földvásárlás feltételei a magyar jogban szigorúan szabályozottak. Az alapvető jogszabályi kereteket a Földforgalmi törvény határozza meg, amely részletezi, hogy ki vásárolhat földet, milyen korlátozásokkal és milyen eljárási lépések betartásával.
- Tulajdonszerzési feltételek Mint korábban említettük, a termőföld vásárlása alapvetően két csoport számára elérhető: a magyar állampolgárok és az Európai Unió tagállamainak polgárai számára, akik bizonyos feltételek mellett szerezhetnek földtulajdont. A tulajdonszerzéshez azonban további adminisztratív és jogi feltételeket is teljesíteni kell, például az elővásárlási jog figyelembevételét és az adásvételi szerződés ügyvédi ellenjegyzését.
- A földterület hasznosítása és nyilatkozati kötelezettségek Az egyik legfontosabb feltétel a földvásárlás során, hogy a vevő köteles nyilatkozni a föld mezőgazdasági hasznosításáról. Ez azt jelenti, hogy a földet nem adhatja át másnak, és a vásárlást követő öt évben nem változtathatja meg annak hasznosítási célját. Ezzel a szabályozással a mezőgazdasági célú földhasználat hosszú távú fenntartását biztosítják.
Az elővásárlási jog szerepe
A termőföld adásvételénél az elővásárlási jog egy további fontos feltétel, amely jelentősen befolyásolhatja a vásárlás sikerességét. Korábbi cikkünkben már említettük, hogy a Földforgalmi törvény meghatározott sorrendet állít fel az elővásárlási jogok érvényesítésére.
Amikor egy földterület eladásra kerül, az adásvételi szerződést a helyi önkormányzat jegyzőjénél 60 napra kifüggesztik. Ez idő alatt azok a személyek, akik elővásárlási joggal rendelkeznek, jelezhetik szándékukat. Ez egy időigényes folyamat lehet, de elengedhetetlen ahhoz, hogy a vásárlás jogszerűen záruljon le. Az elővásárlásra jogosultak elsősorban a helyben lakó földművesek, illetve más, a mezőgazdaságban tevékenykedő személyek lehetnek, akiknek joguk van elsőbbséget élvezni a vásárlás során.
A földbizottság és a hatósági jóváhagyás
A termőföld adásvételének egyik legfontosabb lépése a földbizottság jóváhagyása. Ahogy korábbi cikkeinkben is kifejtettük, a földbizottság szerepe abban áll, hogy felügyelje a vásárlási folyamatot, és biztosítsa, hogy az megfeleljen a mezőgazdasági céloknak és a helyi gazdálkodók érdekeinek.
A földbizottság több tényezőt vizsgál, például hogy a vevő és a földterület milyen kapcsolatban áll egymással, illetve hogy a föld ára arányban áll-e a helyi földpiaci viszonyokkal. Emellett figyelembe veszik a helyi gazdálkodók érdekeit, és értékelik, hogy a vásárlás mennyiben járul hozzá a mezőgazdasági termelés fenntartásához.
Az adminisztrációs folyamat részletei
- Adásvételi szerződés: Az adásvételi szerződés jogi keretek közé szorítja a termőföld vásárlását, amelyet ügyvédi ellenjegyzéssel kell elkészíteni. A szerződés részletesen szabályozza a felek kötelezettségeit, a fizetési feltételeket, valamint tartalmazza a kötelező nyilatkozatokat a földhasználatról.
- Kifüggesztés és elővásárlási jogok érvényesítése: Az adásvételi szerződést a jegyző kifüggeszti, és biztosítja az elővásárlási jogok gyakorlásának lehetőségét. Ez a lépés elengedhetetlen ahhoz, hogy a vásárlási folyamat törvényes és jogszerű legyen.
- Hatósági jóváhagyás: Miután az elővásárlási jog gyakorlására biztosított határidő lejár, a szerződés a földbizottság és a mezőgazdasági igazgatási szerv elé kerül jóváhagyásra. Amennyiben minden feltétel teljesült, a szerződés érvénybe lép, és a vevő tulajdonjogát bejegyzik a földhivatalban.
Termőföldet vásárolna, de nem biztos benne, hogyan kezdjen neki a folyamatnak? Vegye fel velünk a kapcsolatot, és szakértőink segítenek eligazodni a jogi követelmények között!